قالب وبلاگ

سنترینو چیست؟
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

آنچه در این مقاله می خوانید، یك راهنمای جامع برای عیب زدایی از كامپیوترتان نیست اما می تواند شما را به سمت یافتن مشكل كامپیوتر راهنمایی كند.

اگر بعد از فشردن دكمه power، كامپیوتر روشن نشد

بررسی كنید آیا سیم برق متصل است؟ آیا سر دیگر سیم برق متصل شده است؟ سوییچی كه در پشت كامپیوترتان وجود دارد چك كنید. از اتصال صحیح منبع تغذیه به مادربرد اطمینان حاصل كنید. كابل برق فلاپی را چك كنید. اگر هیچ یك از این كارها نتیجه نداد در مرحله بعد هر چیزی را كه به مادربرد متصل است به غیر از كابل برق، سیم دكمه power، كارت گرافیك، حافظه RAM و CPU را جدا كنید. اگر باز هم سیستم بالا نمی آید یك یا دو قطعه از سیستم شما معیوب است. در این مورد به احتمال زیاد مادربرد یا منبع تغذیه Case شما اشكال دارد.

اگر سیستم روشن می شود ولی بوق نمی زند یا بالا نمی آید

ابتدا همه اتصالات را چك كنید و دوباره امتحان كنید. در صورتی كه این عمل مؤثر نبود، بهترین كار این است كه مانند بالا همه چیز را به غیر از سیم دكمه power، كارت گرافیك، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا كرده و دوباره امتحان كنید. اگر كامپیوتر به خوبی شروع به كار كرد كامپیوتر را خاموش كنید و هر بار یك قطعه را متصل كرده و سپس كامپیوتر را روشن كنید تا جایی كه مشكل را پیدا كنید ولی اگر كامپیوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً یك یا چند قطعه معیوب دارید(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذیه).

كامپیوتر روشن می شود و متناوبا‎ً بوق می زند، بالا می آید

ببینید آیا حافظه RAM شما بدرستی نصب شده است اگر لازم است آن را بیرون آورید و دوباره جا بزنید.

سیستم روشن می شود یك سری بوقهای سریع می زند، بالا نمی آید

ببینید آیا كارت گرافیك به درستی روی اسلات AGP نشسته است یا خیر.اگر مقدار كمی از كارت گرافیك خارج از اسلات AGP باشد سیستم بالا نمی آید.چند مشكل دیگر هم وجود دارد كه بوسیله این بوقها شناسایی می شود اما دو مورد بالا معمول ترین موارد هستند.اگر سیستم بالا می آید ولی مشكلاتی را مشاهده می كنید در این جا دو مشكل عمده ذكر می شود. كامپیوتر شما در هنگام نصب سیستم عامل بارها از حركت باز می ایستد علت آن می تواند گرمای CPU باشد بخصوص CPU های شركت AMD یا CPU های قدیمی تر شركت INTEL. چك كنید آیا فن CPUبخوبی عمل می كند و چك كنید آیا هیت سینك (قطعه آلومینیومی كه روی CPU نصب شده و معمولاً رنگ سیاه دارد) بخوبی نصب شده است و با سطح CPU كاملاً موازی است. مطمئن شوید از هیت سینكی استفاده می كنید كه ساخت سازنده CPU شماست. هیت سینك اگر درست نصب شود بیش از آنچه نیاز است خنك كاری انجام می دهد.

 مشكلات زیادی در سیستم عامل همراه با صفحات آبی كه ظاهر می شود دارید

خطاهایی كه در هنگام كپی كردن فایل های Set up بوجود می آیند بخصوص در ویندوز 2000 و XP، به احتمال زیاد نشانه وجود مشكل در حافظه RAM شماست. این امكان هم وجود دارد كه مشكل از هارد دیسك شما باشد اگر خطاها همراه با صفحات آبی است كه در آنها Page Fault دیده می شود یقیناً مشكل از حافظه RAM شماست.
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم دی 1387ساعت 12:10  توسط شهریاری  |  آرشیو نظرات

مواظب دمای کامپیوتر خودتان باشید

ابتدا امر شايد کمي تعجب آور باشد اما قطعات کامپيوتر آنچنان گرما توليد مي کنند که برخي از کارشناسان مدعي هستند بخشي از گرماي جو زمين از همين کامپيوترها ميليوني جهان متنتشر مي شود!!! از اين مقوله که بگذريم ، اگر يک کامپيوتر شخصي را ساعت ها در يک اتاق سربسته نگه داريد ؛ افزايش گرما را به طور محسوس احساس مي کنيد.

در اکثر مارکهاي تجاري در خصوص مادربود و CPU و در اجناس جديد کارت گرافيک در صورت افزايش دما زياد ؛ کامپيوتر به طور خودکار و سريع خاموش مي شود و اين موضوع تا رفع کامل گرما تکرار مي شود.

اما مشکل در دو مقوله حاد مي شود ابتدا ممکن است که دماسنج يا به اصطلاح فني ترموکوپل اين قطعات کارايي خوبي نداشته يا خراب باشد در نتيجه شما صداي خفيف يک انفجار يعني ذوب شدن سي پي خود را خواهيد شنيد يا در عين ناباوري به مشکلي برمي خوريد که نشانگر خرابي کارت گرافيک يا صدا شماست يعني خروجي تصوير به مانتيور يا صدا به بلندگوها را نداريد. به همين سادگي کارت گرافيک يا کارت صدا و احتمالا مادربورد شما مي سوزد ؛ مشکل حاد بعدي در خصوص منبع تغذيه و برخي ديگر از قطعات است اين قطعات دماسنج مستقل ندارند در نتيجه در صورت ايجاد گرما شديد ؛ بازهم به کار خود ادامه مي دهند و در نتيجه به راحتي مي سوزند البته اگر خوش شانس باشيد و خرابي منبع تغذيه باعث سوختگي بردها ؛ هارد ديسک سي دي رام و قطعات ديگر نشود. پس هميشه مراقب دما باشيد.
اگر گرماي ايجاد شده در قطعات داخلي کيس ازجمله CPU ؛ منبع تغذيه ؛ کارت گرافيک به خصوص کارت هاي گرافيک جديد و ديگر قطعات الکترونيکي حتي مادربورد را تهويه نکنيد اين در کارايي قطعات مذکور مشکلات فراواني به وجود مي آيد که در نهايت شاهد سوختن اين قطعات خواهيد بود.

قدم اول کيس مناسب خريداري کنيد
فراموش نکنيد گرچه زيبايي ظاهري کيس مهم است به خصوص اگر آن را دريک دفتر کار يا شرکت استفاده کنيد اما توصيه ما انتخاب يک کيس مناسب است که در آن دماسنج يا ترموکوپلهاي مناسب با کيفيت و استاندارد تعبيه شده باشد .

قدم دوم تعبيه فن هاي مناسب در دفع گرما موثر است
تعبيه فن هاي مناسب يکي ديگر از مواردي است که مي توانيد در کنترل دماي کامپيوتر خود به کار ببريد البته در حال حاضر قطعاتي مانند سي پي يو ، کارت گرافيک و برخي از کارت هاي پرسرعت ديگر داراي فن مستقل همراه با دماسنج مستقل هستند اين امر به کارايي سيستم شما کمک مي کند . برخي از کيس ها نيز براي مادربورد يک فن جداگانه دارند ترموکوپلهايي هم براي تعيين لحظه اي دما داخل کيس تعيبه مي شود تا با اطمينان خاطر ساعت ها به کار خود ادامه دهيد.

قدم سوم: داخل کيس و ديگر قطعات کامپيوتر را تميزکاري کنيد
داخل کيس و ديگر قطعات کامپيوتر را تميزکاري کنيد .براي اينکار مي توانيد از ابزار تميزکاري حرفه اي بهره ببريد، سشوار تميزکننده کامپيوتر، «اسپري » برد، فن و اسپري براق کننده، دستمال خشک و لوازم مشابه ديگر مي تواند ابزار کار باشد. هر از گاهي با سشوار تميزکننده يا اگر در اختيار نداريد يک دستگاه دمنده هوا بهره ببريد حتي برخي از قوطي اسپري ارزان قيمت حاوي هوا فشرده وجود دارد که مي توانيد به آرامي و با وسواس گردوخاک نشسته بر داخل منبع تغذيه، کيس و حتي برروي فن پردازنده را پاک کنيد

ابزار بعدي هم مي تواند قوطي اسپري کف، اسپري بورد( مخصوص تميزکاري بوردها مانند مادربورد و ….) اسپري براق کننده براي سطوح خارجي کامپيوتر بهره ببريد، يك قوطي اسپري ارزان قيمت خريداري نموده و مطابق با کاتالوگ آن بهره ببريد .

يك دستمال نرم و يك برس نرم كوچك هم مي تواند به کمک شما بيايد اما در مورد قطعات داخلي يا همان قطعات داخل کيس هرگز از براي تميزکردن از ارتباط مستقيم با بردها و يا ديگر قطعات جدي اجتناب کنيد که علاوه بر احتمال قوي در برق گرفتگي شديد و کشنده احتمال سوختگي قطعه يا کل قطعات داخلي امکان پذير است .

اگر هم کمي وسواس داريد حدود شش ماه يکبار از متخصصين امر بخواهيد تا کامپيوتر شما را به طور کامل بازديد و گرد و خاک مزاحم را پاک کنند ؛ گرد و خاک علاوه بر اينکه مانع شديد انتقال گرما در کامپيوتر شما است باعث ايجاد اتصالي در برد کامپيوتر و يا ايجاد کندي در سرعت فن ها کامپيوتر و در نتيجه سروصدا و حتي جام و سوختگي فن شما مي شود.

قدم چهارم: حتمي درب کيس را هرگز به طور دايم باز نکنيد
البته اين امر در بين افرادي که متخصص کامپيوتر هستند شايع هست به خيال خنکي سيستم خود يا برحسب عادت درب کيس را باز مي کنند ، اين امر ممکن است باعث برخورد جسم خارجي به بوردها و سوختگي شود .

کيس ها به گونه اي طراحي شده اند که به صورت منظم و باکارايي بالا هوا را در داخل تهويه و گرما را از قطعات جمع آوري و دفع کنند در نتيجه بازنمودن دايم کيس باعث اختلال در اين گردش هوا و در نتيجه تهويه مطبوع هوا مي شود پس درب کيس را هرگز به طور دايم باز نگذاريد .

ايجاد يک جريان هوا در داخل کيس
شايد کيس هايي را با چند فن مشاهده کرده باشيد. اکثر کيس ها يک فن اضافه در قسمت جلو يا بالا نزديک منبع تغذيه دارند. دليل اين امر ايجاد يک جريان هوا در درون کيس است که گرماي توليدي دروني را به بيرون هدايت کند.به طور طبيعي گرما به سمت بالا جريان مي يابد. بنا بر اين گرما در بالاي کيس يعني در همانجايي که منبع تغذيه قرار دارد? جمع ميشود. متاسفانه فن اکثر منابع تغذيه? هوا را به سمت داخل ميدهند? در حالي که ما مي خواهيم هواي گرم جمع شده در بالاي کيس را به بيرون هدايت کنيم.

خنک کردن تک تک قطعات به وسيله HEATSINK يا رادياتور فلزي
تک تک قطعاتي که خود توليد گرما ميکنند بايد به نحوي گرماي خودرا به بيرون هدايت کنند.در مورد CPU اين کار توسط يک HEATSINK ويک فن صورت ميگيرد. جنس HEATSINK يا همان شبکه فلزي معروف روي اجزاي الکتريکي و الکترونيکي که در بازار به رادياتور !!! معروف است از نقره? مس?الومينيوم و… است. در برخي اجزاي الکتريکي گرما به قدري کم است که با مجاورت هوا از بين ميرود. گاهي وجود يک HEATSINK به تنهايي ميتواند گرما را از قطعه گرفته و به بيرون هدايت کند . گاهي نيز عمل خنک کنندگي به همکاري نزديک HEATSINK و فن نياز دارد. کاري که براي تمامي CPUها و برخي کارت هاي گرافيک جديد انجام ميشود. انواع کارت هاي گرافيکي بسته به نوع و سرعت آنها به 3 روش ياد شده گرما را از خود دور ميکنند. منابع تغذيه نيز در داخل خود HEATSINK دارند که به کمک فن گرما را به بيرون ميدهند .

اما ديسک هاي سخت
اين قطعات تنها گرمازاي عمده درون کيس است که براي آن به طور پيش فرض کارخانه? خنک کننده اي در نظر نگرفته است. اما با اندکي گشت وگذار درون بازار با انواع متفاوتي از فنهاي ديسک سخت برخورد ميکنيد که شما نيز ميتوانيد با تهيه يکي از آنها و نصب آن برروي ديسک سخت خود? گرماي توليد شده را از اين قطعه دور کنيد. با اين کار? هم کارايي و هم عمر ديسک سخت خود را افزايش ميدهيد. در ديسک سخت و سي دي رام ها فن مستقل تعبيه نمي شود گرما حاصله از ديسک سخت مي تواند بر برد سخت افزاري هارد ديسک و حتي قطعات داخلي حساس آن تخريب کننده باشد. سعي کنيد يعني توصيه کنيد هاردديسک در محل مناسب تعبيه شود.

توصيه هايي براي مقابله با گرماي سخت افزار جانبي کامپيوتر

توصيه اول:
در صورتي که با کامپيوتر خود کاري نداريد آن را به طور کامل خاموش کنيد و از برق شهري جدا کنيد. ممکن است در برخي موارد برخي از مانيتورها، موس، صفحه کليد، اسپيکر و حتي پرينتر و اسکنر بعد از خاموش نمودن کامپيوتر باز هم به کار خود ادامه دهند مانند موش واره ها و صفحه کليد که به طور مستقل کليد پاور يا خاموش و روشن ندارند، اين مقوله اهميت بيشتري دارد و علاوه بر افزايش مصرف برق باعث به کارگيري منبع تغذيه در نتيجه کاهش طول عمر خود قطعه و منبع تغذيه و کيس مي شود.

در قدم دوم :
کامپيوتر را در زمان طولاني و حالت هاي که با آن کار نداريد در حالت آماده باش يا STAND BY قرار ندهيد. اين امر دو مشکل دارد ابتدا اينکه باعث مصرف برق و در نتيجه هزينه کرد اضافي مي شود همانگونه که مي دانيم به جز هاردديسک و برخي از قطعات خاص تمام قطعات از جمله پردازنده مرکزي در حالت STAND BY به کار گرفته مي شود. پس برق مصرفي کمتر مي شود اما به صفر نمي رسد درمورد بعدي هم اين نکته در حالت STAND BY مورد نظر است که باعث به کارگيري قطعات و در نتيجه کاهش طول عمر آن مي شود البته نکته مهم مورد نظر من ايجاد گرما در قطعات است پس سعي کنيد از حالت STAND BY کمتر استفاده کنيد در هنگام STAND BY کامپيوتر به حالت آماده باش مي باشد و به طور کامل خاموش نمي شود. در اين حالت برخي از قطعات غيرضروري خاموش مي شود. اين حالت بيشتر براي مواردي است که کاربر بخواهد به مدت کوتاهي استراحت نموده و از کامپيوتر استفاده نکند ويا اينکه کامپيوترهاي سرور و اصلي مورد استفاده قرار مي گيرد که در طول شبانه روز و به طور منفصل مورد استفاده خودکار قرار مي گيرد .

توصيه سوم :
سعي کنيد گرما اتاق کامپيوتر را خنک نگه داريد به خصوص اگر به طور شبانه روزي از آن بهره مي بريد هر چقدر هواي اتاق خنک تر باشد بهتر است . البته اگر از کولر براي خنکي اتاق بهره مي بريد توصيه داريم از کولر آبي استفاده نکنيد وجود آب معلق در هوا باعث پوسيدگي و تخريب فيزيکي قطعات خواهد شد

سخن آخر
تمام موارد ياد شده در هنگام خريد کامپيوتر را به کار بنديد کافي است ابتدا يک کيس مناسب و کامل خريداري کنيد ، قطعات ديگر گرما زا نيز با حساسيت انتخاب کنيد. سعي کنيد هر شش ماه يکبارهم با پاک کننده هاي داخل کيس قطعات داخلي و لوازم جانبي خود را تميزکاري کنيد و اميدوار باشيد با مشکل جدي روبرو نمي شويد .





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1619
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: